Izdelava uporabnih spletnih strani
Izdelava spletnih strani
Kaj je uporabnost?
Uporabnost naslavlja odnos med orodjem in njegovim uporabnikom. Da bi bilo neko orodje učinkovito, mora svojemu uporabniku dopustiti, da opravi zadano si nalogo na najboljši možni način.
Ta isti princip velja za računalniške aplikacije kot tudi spletne strani. Da bi ti sistemi delovali na takšen način, morajo imeti sledečo lastnost; njihova raba mora biti učinkovita.
Kaj naredi spletno stran uporabno in učinkovito?
Uporabnost spletne strani zavisi od mnogih dejavnikov:
- Funkcionalnost spletne strani (hitro nalaganje, neposrednost informacije, odsotnost nepotrebnih animacij, itd.)
- Kako poteka tok skozi spletno stran in kako ta tok ustreza uporabniku (logika navigacije, strukture spletnega mesta)
- Kako odziv aplikacije ustreza pričakovanju uporabnika
Da bi bili boljši oblikovalci spletnih mest se moramo prvo naučiti in razumeti pravila in principe oblikovanja le teh. Uporabno in učinkovito spletno mesto ima torej sledeče lastnosti:
- Lahko se ga je naučiti in razumeti
- Lahko ga je uporabljati
- Tolerira naše napake in nas na njih opozarja itd…
Oblikovanje in uporabnost
Spletne strani, ki se osredotočajo na razno navalko namesto na vsebino odvračajo uporabnike. Kolikokrat zapremo neko stran zaradi zahtev po različnih vtičnikih (flash in razni multimediji), predolgega nalaganja grafike, nepotrebnih animacij…?
Lepe, impresivne in oblikovalsko prepričljive strani so pomembne zaradi različnih razlogov (ustvarjanje blagovne znamke, kredibilnost, zabavnost in privlačnost…), vendar pa jim je potrebno kot protiutež postaviti potrebo uporabnika pri doseganju njegovega cilja oz. njegovega namena obiska spletne strani.
Ne pozabimo, namen spletne strani je posredovanje informacije na kar se da hiter in učinkovit način. Ljudje smo na internetu zelo nestrpni in prvih nekaj sekund odloča o tem, ali bo uporabnik nadaljeval z obiskom in raziskovanjem strani ali pa ga bo zapustil (in obiskal vam konkurenčno stran).
Preprostost naj prevladuje
Če dizajn deluje dobro tudi brez kakerega elementa, ga odstranite.
Glede na to da je to pravilo težko upoštevati v celoti (oz. ga neradi upoštevamo), si je dobro zapomniti sledeče. Grafika je na spletni strani le kot dodatek, ki podpira in poudarja vsebino in ni namenjena sama sebi. Uporabnika ne sme motiti, ga odvračati od vsebine ali kakorkoli omejevati, da bi prišel do določene informacije. Oblika je v službi vsebine in ne obratno.
Upoštevanje uveljavljenih pravil spleta
Splet je postal žanr z svojimi, že uveljavljenimi pravili. Iz vidika uporabnosti je torej smiselno slediti pravilom, ki so jih vzpostavile dominantne spletne strani ker so uporabniki so že vajeni določenih layoutov in oblik elementov.
Resolucija zaslona in layout
Strani naj bodo optimizirane za resolucijo 1024x768. Največje število uporabnikov ima namreč zaslon te dimenzije. Optimizirano pomeni to, da stran izgleda in deluje najbolje pri najbolj razširjeni resoluciji. Še vedno pa mora izgledati in delovati dobro pri ostalih dimenzijah, vendar najbolje deluje pri 1024x768.
Tu obstaja več kriterijev, ki naj bi jih oblikovalec upošteval, najpomembnejši pa je ta:
- začetna vidnost: Ali so ključne informacije vidne brez uporabe drsnika?
Informacijska arhitekrura in navigacija
Ni potrebno veliko truda, da se uporabniki izgubijo tudi na informacijsko neobsežnih spletnih straneh. Ta problem se še poveča takrat, ko uporabnik na stran ne vstopi skozi prvo (domačo) stran, temveč skozi katero drugo stran, ki mu jo ponudijo iskalniki kot npr. Google ali najdi.si med svojimi zadetki.
Informacijska arhitekrura se torej osredotoča na oblikovanje učinkovite navigacije, organizacije, označevanja, in iskalnih sistemov.
Navigacija je ena izmeg glavnih komponent na spletu in zato zahteva sledeče, dobro premišljene odločitve:
- Videz in povezav
- Kako obiskovalcem razložiti, kam lahko gredo in kam jih bo povezava popeljala
- Vizualizacija trenutne pozicije uporabnika na strani
- informacijska arhitektura
Nekaj pravil za oblikovanje navigacije
- Lahko dojemljiva
- Enotna in konstantna čez celotno spletno stran (primarna naj se močno razlikuje od sekundarne)
- Uporabiti minimalno število klikov za to, da pridemo do neke vsebine
- Jasno in logično označevanje gumbov (brez rabe kratic, žargona itd.)
- Podpira naloge in cilje uporabnika
- Grupiranje navigacije v logične enote
- Izogibaje skrolanju da pridemo do določene navigacije ali gumba
V tem članku je na grobo opisanih nekaj poglavitnih prijemov ki nam, v kolikor jih upoštevamo, pomagajo narediti učinkovito in uporabnikom prijazno spletno mesto.