Kdo smo

Art Design je tim profesionalnih grafičnih oblikovalcev, ilustratorjev in razvijalcev spletnih strani. Naša agencija sloni na dolgoletni oblikovalski tradiciji in bogatih izkušnjah, zato so naši izdelki vedno brezhibni in konkurenčni.

Naše storitve

Na naši domači strani si lahko ogledate storitve, ki jih nudimo.

Uporaba stock fotografije in pravice uporabe
Oblikovanje

Uporaba stock fotografije

Kot sem že v enem od prejšnjih blogov zapisal: slika pove več kot tisoč besed. Seveda je fraza oguljena, ampak nič ne de, še vedno je aktualna. V tokratnem prispevku se bom dotaknil, pravzaprav bolj razpisal o stock fotografiji in pravicami in omejitvami, ki jih imamo ob njeni uporabi. Večini, ki se vsaj malo ukvarja z oblikovanjem ali fotografijo je pojem »stock« znan, pomeni pa pravzaprav tisto kar naj bi pomenilo – torej zaloga. V praktičnem pomenu pa pomeni, da imamo na voljo že vnaprej posnete fotografije z določenimi motivi in specifičnimi avtorskimi pravicami, ki dovoljujejo uporabo v oblikovalske ali agencijske namene (editorial). Slednje so ponavadi slikovna mašila in podporni slikovni material za novice. Tam na simbolični ravni malce bolj plastično prikažejo in opremijo članek ali novičko, če nimamo na voljo konkretnega slikovnega materiala. Tudi pri grafičnemu oblikovanju je zgodba podobna – včasih ni smotrno posneti fotografij posebej za oglas ali baner pa se poslužimo kar približka želenega. Izmenjava tega materaiala je z uporabao interneta in mikro stock agencij doživela pravi evforični razcvet. Kar ima spet svoje posledice, ampak o tem malce nižje.

No, pa se vrnimo k pravicam, ki jih imamo ob odkupu takega slikovnega materiala. Na splošno ločimo dve različni pravici uporabe: RF (royality free) in pa RM (rights managed). Pri stock materialih je največkrat v uporabi prva, ki ima grobo rečeneo naslednje značilnosti:

- Četudi ima je uporaba poimenovana »royality free« še ne pomeni, da je fotografija prezplačna, ščitijo jo enaki zakoni kot vsa avtorska dela.
- Fotografijo lahko poljubno predelujemo, ne moremo pa takega izdelka ponovno prodajati kot avtorski stock izdelek
- Uporabnino plačamo ob vsaki uporabi ali objavi
- Čas uporabe ni omejen (torej si lahko delamo svojo zalogo, kar pa ni ravno smiselno)
- Nihče nima ekskluzivne pravice do uporabe takega materiala, in fotograf lahko isto fotografijo proda poljubnemu številu kupcev.
- Uporaba je omejena z število reprodukcij (recimo 50.000 izvodov časopisa, ki vsebuje dotični material)

Nekatere stock fotografije pa so lahko podvržene tudi bolj splošnim pravicam uporabe, ki so ponavadi v uporabi pri naročenih fotografijah. Ponavadi se takega postopka poslužujejo bolj stock agencije kot mikro stock. Tako uporabo imenujemo RM, kar pomeni »right managed« ali licenčna uporaba. Tukaj pa je zadeva drugačna in omejitve uporabe so lahko naslednje:
- Tip uporabe: agencijska uporaba, korporativna uporaba ter »editorial« - uporaba v medijih
- Specifična uporaba: oglas, plakat,…
- Rok trajanja od odkupa
- Naklada
- Eksluzivnost (fotografija je lahko v uporabi samo za določenega naročnika, ki odkupi te pravice)
- Teritorialna omejitev
- Velikost uporabe v tiskanih medijih – ½ strani, ¼ strani, ….

Kot vidimo, so pravice uporabe zelo različne, kot so različne potem tudi cene za odkup tega materiala. Pri mikro stock agencijah (tipična primera sta shutterstock in pa istock) se ponavadi poslužujejo Royalty modela, (le pri večjih nakladah, recimo na 400.000 se plača posebna cena) In se cene gibljejo od enega pa tja do 50 evrov. Prave stock agencije (getty, Buenos Dias, ….) pa imajo cene lahko tudi 10x višje. Tudi kvaliteta slikovnega materiala je povprečno tam precej višja, kar pa ni pravilo. Na mikro stok agencijah lahko najdemo vrhunske fotografije za smešno nizko ceno, težava je predvsem v iskanju. Ker imajo objavo/prodajo fotografij odprtega tipa, to pomeni da lahko prodaja fotografije vsak, ki opravi osnoven vprašalnik in so fotografije dovolj tehnično kvalitetne (ne vsebinsko!) je največja težava najti ustrezno fotografijo. Baze so lahko prav gromozanske in segajo tja do 4-5 miljonov fotografij (ali več), in izbira je res velika. Hkrati pa se s takim načinom soočamo s poplavo neprimernih in slabih materialov – to je temnejša plat mikro stocka. Zadeva je poenostavljeno rečeno taka: če ste agencija z velikim budžetom in zelo zahtevnimi naročniki ter malo časa, je prava izbira velika stock agencija, ki vam bo ponudila manj ampak bolj kvalitetno. Če pa je agencija manjša, ima omejena sredstva ter malce več časa za projekt – je mikro stock idealna zadeva, rezultati so lahko prav tako vrhunski, le malo več časa si moramo vzeti za iskanje. Kdor išče – ta najde.

Tomaž Berčič

Objavil Tomaž Berčič dne 26.01.09 | Komentarji: 1

Komentarji

Katja dne 23.02.13 ob 19.17

Glede na to, da jeponudnikov stock fotografij vedno več in lahko najdemo iste slike na različnih, me zanima, ali je oblikovalec oziroma naročnik pravno zaščiten če kupi fotografijo pri enemu? Torej kako sploh vemo ali imajo oni res pravice to prodajati naprej.

Pusti svoj komentar

  1. Zapomni si moje podatke
  2. Obveščaj me o nadalnjih komentarjih
  3. Vnesi to besedo

O tem blogu

Blog podjetja Art Design d.o.o.
Na tem blogu lahko spremljate učne prikaze in članke na temo izdelave spletnih strani, oblikovanja, fotografije, marketinga in veliko podobne koristne “navlake”.

Pobrskaj po blogu

Kategorije objav

RSS  Atom

Zadnje objave

Družbeni mediji za podjetja in organizacije - Zakaj in kako?

Objavljeno 08.09.10
Če se še vedno sprašujete ali bi uporabljali družbene medije ali ne, vam lahko povemo, da je odgovor vsekakor pritrdilen.…
Beri dalje

Brif (brief), ali kako analitično pristopimo k marketinškemu izzivu

Objavljeno 05.06.09
Torej kako se lotiti nekega marketiškega problema? Po glavi nam rojijo vse mogoče ideje, ki jih ž v miselnem procesu…
Beri dalje

Poceni gostovanje, ki drago stane

Objavljeno 29.01.09
Gostovanje spletne strani zaupajte tistemu ponudniku, ki vam bo zagotovil optimalno delovanje strežnikov in hiter odzivni čas v primeru težav.
Beri dalje

Uporaba stock fotografije in pravice uporabe

Objavljeno 26.01.09
Kot sem že v enem od prejšnjih blogov zapisal: slika pove več kot tisoč besed. Seveda je fraza oguljena, ampak…
Beri dalje

Barvni prostor ali kako uloviti zelenega zajca.

Objavljeno 27.11.08
Pa kaj za vraga so ti »barvni prostori«, se sprašuje marsikdo in hkrati potihem benti nad tem, da tega ne…
Beri dalje